Auteur en fotograaf: Jolanda Pikkaart

‘Ga de komende twee weken op zoek naar de foto’s die je wil maken. We bespreken ze dan op Helgoland en dan ga je daar naartoe werken.’
Tijdens de online kennismaking van Nature Talks kregen we naast allerlei tips deze opdracht van workshopleider Jeffrey Jacobs. Aan het eind van de zoom-bijeenkomst zwaaiden we allemaal naar ons scherm en elkaar. Nog 3 weken en dan was het eindelijk zo ver. Dan gingen we naar Helgoland. De Jan-van-Genten bewonderen en natuurlijk vogels in de vlucht fotograferen. Daarnaast wilde ik ook een foto van een Jan-van-Gent in vlucht, waarbij er nog beweging in de vleugels te zien was. Mijn lat lag hoog, want ik had twee foto’s van een zeer ervaren natuurfotograaf als voorbeeld gekozen. Maar hoe dan ook wist ik uit ervaring dat het een fijne reis zou worden. Ik ging al vaker met Nature Talks en Jeffrey op pad.

Helgoland

In de maanden mei en juni broeden er op Helgoland, een Duits Waddeneiland in de Noordzee, honderden Jan-van-Genten. In die periode zijn er nesten met eieren, jongen en volwassen vogels. Het rotseiland ligt circa twee uur varen van Cuxhaven. Op zich is het vanuit Nederland in een dag te doen, maar mijn fotomaatje Petra Knaapen en ik besloten lekker een dagje ervoor en erna in de Havenstad te blijven en te acclimatiseren.

Het eiland

Helgoland is niet vergelijkbaar met onze Waddeneilanden. Het is rotsachtig, heel klein en de meeste toeristen gaan er heen om een dagje taxfree te shoppen. Het benedendeel bestaat dan ook vooral uit winkels en hotels.
Als natuurfotograaf ga je snel de trappen op naar boven. En mocht dat te zwaar zijn, dan is er ook een lift. Ook boven zijn nog wat winkels en een paar hotels, maar natuurlijk ook de kliffen met de vogels en daar gingen we voor. Het gebied met de vogels is klein, maar het zijn er veel. Hoewel ook daar de vogelgriep aardig heeft toegeslagen.

De Jan-van-Genten zijn zeer fotogenieke vogels. Ze zijn wit met een markante gelige kop met blauw omrande ogen. Ze zijn sierlijk in de lucht maar als ze landen laten ze zich bij het laatste stuk als ware vallen. Dat is een grappig gezicht. Terwijl ik deze blog schrijf hoor ik weer het geklets van de vogels. Het is best een lawaai. Verder zijn er natuurlijk ook onder andere meeuwen en zeekoeten.

Kennismaken

Als we onze spullen in het hotel gedropt hebben, lopen we cameraloos naar de klif. Dat is een uitdaging, maar we hebben de opdracht om eerst de plek te verkennen. Er staan keurig hekjes langs de kliffen. Of de Jan-van-Genten last van ons hebben? Ik betwijfel het. Ze zitten zo dichtbij dat je met je mobiel een foto zou kunnen maken en lijken onverstoorbaar. Het uitzicht over de zee en Lange Anna, een 47 meter hoge klif,  is prachtig. Maar fotograferen mag nog niet. Eerst gaan we beneden ergens eten.

Na het eten is het zover. We gaan fotograferen tijdens de zonsondergang.
‘Daar komt er weer een. Over je camera heen kijken, ja nu!’
Jeffrey houdt ons scherp en tot mijn verbazing heb ik de eerste avond al een foto waar ik tevreden over ben. Een Jan-van-Gent in vogelvlucht met een mooie gloed door de zonsondergang. De aanwijzingen hebben geholpen.

Vogelvlucht

De volgende dag ga ik voor een foto met beweging in de vleugels. Ik krijg adviezen en ga spelen met sluitertijd. Die avond als we foto’s uitzoeken en bespreken met de groep, juich ik zachtjes in mezelf. Ook dit is gelukt.

De reis bestaat uit Jan-van-Genten, Jan-van-Genten en op Düne ook nog zeehonden. Van ’s morgens heel vroeg, rond 5 uur, tot ’s avonds laat 22:30 kijken wij door onze zoeker. Natuurlijk eten we tussendoor ook gezellig samen. Maar het is echt een fotografiereis. Als afwisseling gaan we ook een dag met een bootje naar Düne. Dit eiland is nog kleiner dan Helgoland en bestaat vooral uit strand. Hier fotograferen we heel veel zeehonden. We hebben prachtig weer en lunchen met pizza in een restaurant. Na de lunch varen we weer terug.
Na de laatste dag met de Jan-van-Genten koop ik nog wat souvenirs voor mijn gezin. Thuis heb ik wat te doen, want ik heb een paar duizend foto’s gemaakt. Maar wat heb ik genoten.

Een toplocatie voor fotografen

Helgoland en Düne zijn wat mij betreft toplocaties voor fotografen. Voor andere redenen zou ik persoonlijk niet de reis maken.

Tips:

• Ga met een organisatie mee. Natuurlijk kun je de reis ook zelf maken, maar met gelijkgestemden 4 dagen fotograferen heeft echt meerwaarde. Zeker als je ook fotografietips krijgt en motivatie om een ander standpunt, tijdstip of techniek te kiezen.
  • Verdiep je eerst in het gedrag van de vogels.
  • Op sommige momenten kan het druk zijn. Geef elkaar en de vogels de ruimte. Een natuurfotograaf heeft respect voor de natuur.
  • Neem een pilletje mee tegen zeeziekte voor op de boot. Er is regelmatig storm.
  • Neem een statief, een matje en natuurlijk een telelens (300mm) mee voor vogels in de vlucht. Voor close-ups kun je ook een kitlens gebruiken.
  • Heb je toevallig een verrekijker of extra back-up schijf nodig? Als je het op Helgoland aanschaft, scheelt het 21 %.
  • Neem cash geld mee. Op de boot en in veel winkels en restaurants kun je niet pinnen.
  • Zorg voor veel sd-kaartjes. Ik schoot er heel wat vol.
  • Geniet van de natuur en doe de Jan-van-Genten de groeten van mij.

Een fotoreis naar Helgoland is een absolute aanrader voor elke natuurfotograaf met geduld en een goede wekker. Ik denk nog regelmatig terug aan de fijne groep deelnemers, de flammkuchen met appel en kaneel en het geklets van de Jan-van-Genten.

Op de achtergrond van mijn pc vliegt een Jan-van-Gent voorbij. Nu ga ik nadenken over mijn volgende fotoreis.

Jolanda Pikkaart auteur en natuurfotograaf

Ben je door dit reisverslag enthousiast geworden over deze fotoreis naar Helgoland? Neem dan gerust een kijkje op onze website voor verdere details van deze reis.

Een impressie van Jolanda Pikkaart haar foto’s:

Hieronder nog een aantal foto’s van één van de andere deelnemers Joost van Haaren:

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief

Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief en krijg als eerste de laatste nieuwtjes over het festival, aanbiedingen en kortingen!

Je bent succesvol ingeschreven!