Auteur: Ilona Petersohn

In april gaan we met een groep gelijkgestemden lekker naar Schiermonnikoog. Een aantal dagen worden we volledig ondergedompeld in de verschillende aspecten die de natuurfotografie rijk is. Dit alles onder begeleiding van reisleider Jeffrey Jacobs. De eerste kennismaking met Jeffrey en de deelnemers verloopt online via Zoom. Hoewel de documentatie die vooraf gestuurd is vrij duidelijk is, is het toch een fijne wijze om een beetje kennis te maken met de deelnemers en worden eventuele onduidelijkheden nog even toegelicht en opgehelderd.

Van Lauwersoog naar Schiermonnikoog (28 april 2022)

Dan is het toch eindelijk zover en treffen we elkaar vroeg in de middag bij de veerpont in Lauwersoog. Wel zo fijn want dat geeft ons ruim de tijd om naar de veerpont te reizen. We hebben geluk met de overtocht. Hoewel de lucht wat grijs is, is de 45 minuten overtocht onder het genot van een kopje thee of koffie, letterlijk gladjes verlopen. De (privé)taxi brengt ons naar het hotel ‘De 4 Dames’. Na het inchecken, verdelen van de kamersleutels en het droppen van onze spullen zetten we de kennismaking voort. Wat zijn onze fotografische achtergronden en wat we verwachten of willen leren wordt aangegeven. Na snel de fietsen opgehaald te hebben en een korte wandeling door het dorp om ons een beetje te oriënteren zitten we al vroeg aan het avondeten.

We willen gebruikmaken van het licht om vogels op het wad te fotograferen en hopen op een mooie zonsondergang. Bij het wad aangekomen is de opdracht allemaal je eigen ding te doen. Zo krijgt reisleider Jeffrey Jacobs een beetje een beeld hoe een ieder te werk gaat en waar en hoe iedereen kijkt. Er zijn minder vogels dan gehoopt, maar desalniettemin is er genoeg te fotograferen. Helaas is er geen zonsondergang, maar wel een groot aantal scholeksters die op de dijk op zoek zijn naar voedsel. Jeffrey geeft ons verder veel tips en tricks: over hoe vogels te benaderen, de camerasettings en composities als je vogels fotografeert. De eerste dag zit er alweer op. Voldaan maar ook uitkijkend naar morgen fietsen we terug naar ‘De 4 Dames’ om onder het genot van een wijntje verhalen en resultaten te delen.

© Lidwien Bune

Composities, lange sluitertijden en meer (29 april 2022)

We zijn al heel vroeg uit de veren met de hoop op een kleurrijke zonsopgang. We fietsen naar het strandpaviljoen ‘de Marlijn’. In afwachting van zonsopgang werken aan composities met het water in combinatie met lange sluitertijden.

© Paula Greeve

De strandlopers en meeuwen laten zich gewillig op de foto vastleggen.

© Ilona Petersohn

Als het duidelijk is dat zonsopgang deze morgen geen optie is werken we aan composities in de duinen.

© Paula Greeve

Na deze fotosessie wacht een heerlijk uitgebreid ontbijt. Voor de lunch is er wat voorlichting over compositie richtlijnen, wat een histogram is en hoe je de informatie van zo’n histogram kan gebruiken en over kleur temperatuur. Ook wordt High key – Low key fotografie besproken en aan de hand van voorbeelden gedemonstreerd. Na de lunch gaan we terug naar het wad. Dit keer zijn het de brandganzen die onze aandacht trekken. Honderden zitten op de dijk. Jeffrey vertelt ons details over hun gedrag en vermoedt dat als we naar de Banckspolder fietsen ze over komen vliegen. Wat een waar schouwspel is voor een vogel-fotograaf! Behalve brandganzen, zijn er rotganzen, kieviten en grutto’s.

© Ilona Petersohn

Voor het avondeten bezoeken we de Westerplas wat een waar vogelparadijs blijkt te zijn: te veel soorten om op te noemen. Helaas hebben de lepelaars zich verschanst aan de overkant van de plas en zijn te ver voor mijn 400mm lens, maar ondanks dat is het een magnifiek gezicht. De aalscholvers zitten wel dichtbij in de bomen. Hun vleugels open richting de zon, wel zes of zeven soorten eenden zwemmen voorbij en een futen-paar is bezig met een wonderlijke dans. Etenstijd komt veel te snel, maar ja eerlijk gezegd willen we dat ook niet missen. Het diner is er namelijk zo heerlijk. Na het avondeten gaan we terug naar het wad voor zonsondergang.

We installeren ons tijdig en we krijgen aanwijzigingen voor onder andere de mogelijke composities en de kleur temperaturen die specifiek van toepassing zijn voor deze momenten. Sommige van ons worden geholpen met het gebruik van hun filters. Ditmaal worden we niet teleurgesteld en na zonsondergang blijven we zitten om tijdens het zogenaamde blauwe uurtje foto’s te maken. Dat is een eye-opener want de meesten van ons in de groep wachten niet op deze momenten. Het is een prachtige dag en tevreden gaan we terug naar het hotel waar we gezellig de momenten van de dag nog eens de revue laten passeren.

Mini landschappen fotograferen (30 april 2022)

Ook vandaag was er helaas geen mooie zonsopgang. De natuur laat zich niet sturen. Na het ontbijt fietsen we wederom naar het strand bij het strandpaviljoen ‘de Marlijn’. Het accent ligt nu op miniatuur landschappen waarbij compositie elementen van groot belang zijn. Jeffrey Jacobs heeft het er druk mee een ieder van ons de kunst in een miniatuur landschap te laten zien (en geeft hierin iedereen voldoende aandacht), gebruikmakend van lijnen, repetitie, licht/donker accenten, kleuraccenten en sporen van de mensen in samenhang met de natuur. Wederom gaat hier een nieuwe wereld open.

©Jacqueline Kemperman

De uitdagende strandlopertjes

Voor diegene die vogels willen fotograferen vormen de snelle strandlopers altijd een uitdaging. Op de terugweg voor de lunch maken we een cultureel bezoek aan een tal van bunkers die in de duinen liggen. Hier vinden we een groep kauwen in een kale boom die een prima onderwerp zijn om de high key – low key techniek uit te proberen. Verder treffen we de zeldzame Spaanse runderen aan en een aantal ‘wilde’ paarden die interessante onderwerpen zijn.

Na een voortreffelijke lunch gaan we naar het Westerstrand om ons verder bekwamen in miniatuur landschap, vogels en wat dan ook je aandacht trekt. En er is ruimte om er alleen op uit te trekken. Op het eind van de middag is er een concrete opdracht: diepte creëren in een landschap door gebruik te maken van de elementen die er zijn. Dat blijkt niet altijd even makkelijk te zijn, maar het zijn dit soort opdrachten die je helpen uit je gewoonlijke patroon van denken te halen, waardoor je je fotografie weer naar een hoger niveau kan brengen.

© Paula Greeve

We zijn vandaag een beetje later aan tafel geschoven, omdat we gisteren een zonsondergang hebben gefotografeerd en het aanzienlijk kouder is dan de andere avonden want morgen wordt er sneeuw verwacht. Dus na het eten blijven we gezellig warm binnenzitten en delen onze resultaten.

Sneeuw op Schiermonnikoog (31 april 2022)

Wow. Er ligt dus werkelijk sneeuw wanneer we opstaan en het sneeuwt nog steeds als we aan het ontbijt schuiven. We kijken het vanaf een knusse ontbijttafel een beetje twijfelachtig aan. De wind giert en het is echt heel koud. Misschien een mooi moment om foto’s te schieten maar we besluiten binnen te blijven. We mogen allemaal twee foto’s aanleveren: de ene wordt besproken op compositie elementen en de andere gaat Jeffrey in Lightroom bewerken. Omdat de meeste van ons niet zo bekend zijn met dit aspect van de fotografie laat Jeffrey ons eerst aan de hand van een voorbeeld zien wat er zoal mogelijk is en dan op basis van de door ons ingediende beelden.

De bespreking van de beelden op compositie elementen is zeer leerzaam en leuk te zien wat anderen voor beelden maken. Hoewel ze soms naast je hebben gestaan, ze toch compleet iets anders hebben gezien. We zijn er de hele morgen zoet mee. Na de lunch besluiten een vijftal die-hards met Jeffrey door de sneeuwstorm naar de Westerplas te fietsen om te proberen sfeervolle vogel beelden vast te leggen. Het is werkelijk een avontuur waar we ons toch afvragen waar we aan begonnen zijn. Desalniettemin was het een belangrijke les: je weet nooit wat je kan verwachten, maar het loont zich vaker dan je denkt. Een aantal van ons hebben een erg mooie sfeervolle foto’s kunnen maken van onder andere aangevlogen aalscholvers. En, ideeën opgedaan voor mogelijke toekomstige composities.

© Ilona Petersohn

Eenmaal terug werd het smakelijke avondmaal geserveerd en later op de avond met een borrel en een kaasplankje (want op Schier maken ze hun eigen heerlijke kaas) hebben we besproken hoe we onszelf gemotiveerd houden foto’s te schieten als we niet met elkaar op Schiermonnikoog zijn. Hieruit kwamen goede tips waar direct op ingehaakt werd. Een aantal van ons hebben meteen concrete afspraken gemaakt elkaar hier of daar te treffen voor een (mid)dag foto shoot.

Veel mooie leermomenten tijdens dit fotoweekend (1 mei 2022)

Helaas is het alweer de laatste dag en alleen in de ochtend zou er tijd zijn om te fotograferen. Maar, het is nog steeds heel winderig en koud. Ook ligt er nog sneeuw. Desalniettemin zijn een vijftal van ons met Jeffrey teruggegaan naar het strand om te proberen het zand dat nu over het strand wordt geblazen als een beweging vast te leggen. Dat bleek werkelijk niet zo makkelijk. Veel tijd was er niet om dit 100% onder de knie te krijgen, want we worden voor het ontbijt verwacht en de kamers moeten ook op tijd leeg zijn. Ondanks dat we misschien niet het gewenste eindresultaat hebben bereikt, blijkt het ook nu weer dat het belangrijker is om er te zijn en om er op uit te gaan dan dat je helemaal tevreden met je foto bent. In vele opzichten was het een mooi leermoment dat we niet hadden willen missen.

Eenmaal terug in het hotel is het ontbijten, de kamers leegruimen, fietsen terugbrengen, wat souvenirs kopen en terug naar Lauwersoog. Het is allemaal veel te snel voorbij gegaan. Het hotel ‘De 4 Dames’ blijkt een top locatie te zijn om van te vertrekken, lekker te eten en een zeer gezellige sfeer. Wel hebben allemaal genoten, vele leerzame momenten gekend en nieuwe foto-vrienden gemaakt. Een week om nog eens over te doen.

Ben je na het lezen van deze blog enthousiast geworden over dit fotoweekend naar Schiermonnikoog? Neem dan gerust eens een kijkje op onze website.