Het is alweer een jaar geleden dat ik de eerste internationale spreker op het Nature Talks Photo Festival 2019, hét event voor natuurfotografen, mocht interviewen. Het was niemand minder dan de wereldberoemde Garth Lenz. Deze uit Canada afkomstige fotograaf is erg betrokken bij de impact van de mijnbouw en houtkap in zijn land. Twee belangrijke thema’s in zijn werk zijn de oude oerbossen en de ontbossing van de wereld. Hij weet vaak het contrast tussen het industriële en natuurlijke landschap in één beeld te vangen – op artistieke én grafische wijze.

Garth Lenz had ik vooraf al even gesproken en hij kwam op mij over als een man met humor. De eerste vraag die ik aan hem stelde was dan ook een ongebruikelijke: “Wat is de domste vraag die je ooit is gesteld? Hij moest in eerste instantie erg hard lachen. Het bleef – toen hij was uitgelachen – even stil, maar daarna kwam er een vlammend verhaal over zijn project: the True Cost of Oil.

“Is dit wat je van mijn gepassioneerde lezing hebt meegekregen?

Serieuze fotografie

Je geeft een gepassioneerde lezing over de milieuproblematieken, een onderwerp dat mij diep raakt, waar ik bezorgd om ben en dan krijg je naderhand de ‘domme’ vraag welke fotocamera en uitrusting je gebruikt.” Garth Lenz moet er wat om lachen. “Het is een beetje van: is dit wat je van deze lezing hebt meegekregen?”

“De onderwerpen die ik fotografeer zijn serieus. Het gaat om het verhaal én de impact van dit verhaal, niet om welke uitrusting ik gebruik. Dat vind ik van ondergeschikt belang. De beelden die ik maak kun je met elke fotocamera – van welk groot merk dan ook – maken. Ze maken allemaal uitstekende camera’s die goede beelden kunnen maken,” verklaart deze natuurfotograaf nader. Nee, ik zal misschien geen ambassadeur van een bepaald merk worden,” grinnikt hij.

Tombstone Valley in Northern Yukon. Dit gebied wordt ook bedreigd door de mogelijkheid van mijnbouw en pijplijnontwikkeling.Fotograaf: Garth Lenz

 

Van klassiek pianist naar conservatiefotograaf

Garth Lenz is opgeleid tot klassiek pianist, maar hij heeft uiteindelijk voor zijn andere passie gekozen: fotografie. Hij stopt met zijn muzikale carrière om zich verder te wijden aan conservatiefotografie. Van begin af aan wilde hij beelden maken die er toe doen.

Zijn kans ontstond toen een journalist een fotograaf nodig had om de houtkap in Canada in beeld te brengen. Al snel zat hij in een klein vliegtuig en was dit de start van zijn luchtfotografie.

Alleen vanuit de lucht kun je enorme schaal van ’s werelds grootste en meest verwoestende milieuproblemen laten zien. Dit betreft dan voornamelijk de activiteiten en effecten van bijvoorbeeld de industriële houtkap, steenkoolwinning en de productie van fossiele brandstoffen.

Garth Lenz fotografeert dit vanuit de lucht op een manier die bij geen enkele andere soort fotografie mogelijk is. Het zijn zware onderwerpen die hij fotografeert, maar toch vind ik zijn beelden prachtig.

 

Alberta Wetland. Wetlands zoals deze zijn een van de grootste koolstofputten en de beste bescherming tegen de opwarming van de aarde. Fotograaf: Garth Lenz

The True Cost of Oil

In de afgelopen jaren heeft Garth Lenz grafische (lucht)foto’s gemaakt van onder andere de productie – en de gevolgen van – fossiele brandstoffen.

Garth Lenz: “Ik wilde betrokken zijn bij het Project The True Cost of Oil omdat ik Canadees ben. Verder denk ik dat dit misschien één van de meest destructieve industriële projecten van de gehele wereld is. Sommigen zeggen zelfs hét meest verwoestend.”

Hij vervolgt: “De impact van de olie-industrie is enorm groot. Het is enorm vervuilend. Het boreale bos van Canada verdwijnt. Het landschap verandert dus dramatisch. De temperatuur stijgt met twee graden. Dit betekent game over voor het stabiliseren van het klimaat. Dat zijn de ware kosten van olie.”

“Een foto blijft in je gedachten en raakt je op een emotioneel niveau. Dat is belangrijk voor conservatie”

Tips voor fotografie vanuit de lucht

“Je kunt veel fouten maken bij het fotograferen vanuit een helikopter of vliegtuig,” vertelt Garth Lenz lachend. Hij noemt er een aantal:

  • Fotograferen vanuit een gesloten raam. Zorg ervoor dat de deur open is om vanuit daar te fotograferen. Dit lukt namelijk niet goed door een raam. Het kan natuurlijk wel, maar over het algemeen krijg je dan geen erg bijzondere foto’s. Dit bijvoorbeeld door de reflecties, of omdat de ramen niet helemaal schoon zijn;
  • Een te lange sluitertijd gebruiken. In een helikopter zijn veel bewegingen en vibraties, gebruik een sluitertijd van 1/1000 of sneller;
  • Niet communiceren met de piloot. Je moet weten hoe je de piloot moet instrueren. Het maakt voor de foto alle verschil waar de piloot de helikopter positioneert. Als fotograaf wil je vaak dat de piloot de meest gevaarlijke dingen doet, zoals zo laag en langzaam mogelijk vliegen. Hoogte en snelheid is echter je veiligheidsnet. Mijn baan is om de best mogelijke foto’s te maken, de piloot zijn baan is het om ons weer veilig op de grond te krijgen.

 

Teerzanden. Fotograaf: Garth Lenz

Remote Areas

Ik kom vooral in ‘remote areas’, dus in gebieden die je normaal gesproken niet ziet. Extra belangrijk vind ik het dan ook om de wereld deze beelden wel te laten zien. Een foto blijft namelijk in je gedachten en raakt je op een emotioneel niveau. Dat is erg belangrijk voor conservatie.”

Garth Lenz vervolgt: “Foto’s hebben meer kracht dan alleen de statistieken. Die zeggen toch minder. Abstracte beelden vindt deze fotograaf fascinerend. Beelden moeten ook niet te verschrikkelijk zijn, want dan wil niemand er naar kijken,” legt hij uit. “Ik wil mensen met mijn fotografie inspireren en motiveren, zodat ze zelf hun conclusies kunnen trekken.” 

 

Over Garth Lenz

Het werk van Garth Lenz is gepubliceerd in een aantal van de meest prestigieuze media. Zijn foto’s zijn bijvoorbeeld geplaatst in Time Magazine, The Guardian en The New York Times Sunday Edition. Hij heeft ook enkele belangrijke prijzen ontvangen in internationale wedstrijden zoals de Wildlife Photographer of the Year, de International Photography Awards en de Prix de la Photographie Paris. Op YouTube kun je zijn TedTalk The True Cost of Oil bekijken. In 2009 werd Garth Lenz benoemd tot senior fellow van de International League of Conservation Photographers (ILCP). Dit voor de rol die zijn werk heeft gespeeld bij het bevorderen van natuurbescherming.

______________________________________________________________________

Nature Talks

Wat leuk dat je één van de Nature Talks Photo Blogs op onze website las, naturetalks.nl is het platform voor natuurfotografie, fotoreizen, fotoworkshops en het fotofestival. Wil je andere blogs lezen, neem dan vooral een kijkje op https://www.naturetalks.nl/blog/.

Fotoreizen en workshops

Ben je geïnteresseerd in een fotoreis of fotoworkshops onder begeleiding van een professionele natuurfotograaf? Neem hier dan gerust een kijkje voor de mogelijkheden: https://www.naturetalks.nl/fotoreizen/

Online Fotofestival

Op zaterdag 12 en zondag 13 december 2020 vindt het volgende Nature Talks Photo Festival plaats. Kijk voor meer informatie of voor het kopen van een ticket hier: https://www.naturetalks.nl/ticketinformatie/. Er staan weer mooie namen van natuurfotografen op het programma.

 

 

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief

Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief en krijg als eerste de laatste nieuwtjes over het festival, aanbiedingen en kortingen!

Je bent succesvol ingeschreven!